چگونه توانستم با روش تدريس مبتني بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيري سمانه ( دانش آموز پای|بهترین وب سایت کتاب،مقاله-floating

چگونه توانستم با روش تدريس مبتني بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيري سمانه ( دانش آموز پای

دانلود بهترین فایل چگونه توانستم با روش تدريس مبتني بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيري سمانه ( دانش آموز پای
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
چگونه توانستم با روش تدريس مبتني بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيري سمانه ( دانش آموز پای

چگونه-توانستم-با-روش-تدريس-مبتني-بر-فناوری-اطلاعات-(-it-)-اختلالات-يادگيري-سمانه-(-دانش-آموز-پای

اقدام پژوهی: چگونه توانستم با روش تدريس مبتني بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيري سمانه ( دانش آموز پایه اول ابتدایی ) را حل كنم؟      57

 

فهرست مطالب

مقدمه        5

اينترنت و ساير اشکال فناوري اطلاعات و ارتباطات ICT         6

معلم با استفاده از فناوري در كلاس درس مي تواند اين شرايط را فراهم كند:              7

توصيف وضعيت موجود  8

گردآوري اطلاعات(شواهد 1)           11

نارسايي هاي يادگيري    12

اختلال يادگيري (ديسلكسي) Dyslexia          16

چگونگي تشخيص اختلالات يادگيري                20

روش مشاهده               20

روش مصاحبه              22

روش استفاده از آزمون هاي رواني     22

انواع ناتواني هاي يادگيري               23

راه هاي درمان اختلالات يادگيري     24

نقش تلويزيون در آموزش و يادگيري كودكان      25

نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در فرايند ياددهي و يادگيري                28

پيشينه پژوهش            32

اجراي راه حل              34

تمرين يك: 34

تمرين دوم: 34

تمرين سوم:                35

نقش لپ تاب در آموزش كودكان بر اساس گزارش سازمان ملل                37

چگونگي اجراي راه حل جديد، استفاده از لپ تاب               38

جمع آوري اطلاعات (شواهد2)        40

بررسي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و بخصوص سمانه با مقايسه نمرات آن ها قبل از اجراي اقدام و بعد از آن؛                40

جدول يك: ميانگين نمرات هر دانش آموزان قبل از اجراي اقدام               41

جدول دو: ميانگين نمرات هر دانش آموزان بعد از اجراي اقدام 42

نمودار دو: ميانگين نمرات هر دانش آموزان بعد از اجراي اقدام 44

جدول سه: مقايسه ميانگين نمرات كلاس قبل و بعد از اقدام    44

نمودار سه: مقايسه ميانگين نمرات كلاس قبل و بعد از اقدام    45

بررسي عوامل رفتاري سمانه و اثر گذاري روش تدريس مبتني بر IT در روحيات او؛       45

تجزيه و تحليل نتايج     47

جدول چهار: مقايسه درصد پيشرفت نمرات دانش آموزان  قبل و بعد از اقدام               48

نمودار چهار: مقايسه درصد پيشرفت نمرات دانش آموزان  قبل و بعد از اقدام               48

ارزش يابي تأثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن    48

نتيجه گيري و پيشنهادات               50

منابع مورد استفاده:       54

 

 

 

چكيده

                در اين چند سال بعنوان معلم پایه اول ابتدایی با دانش آموزان دختر و پسر با ويژگي هاي رفتاري و اجتماعي متفاوت سر و كار داشتم. اما امسال يكي از دانش آموزان من به نام سمانه، با بقيه بچه هايي كه تا به حال ديده بودم خيلي فرق داشت. او كودكي خجالتي، مضطرب و افسرده بود. آهسته و لرزان صحبت مي كرد. با بقيه بچه ها دوست نمي شد و گوشه گير بود. حتي قادر نبود كه وسايل خود را از كيفش در آورد. كتابش را وارونه در دست مي گرفت و هنگام تصويرخواني از كتاب بخوانيم، مي گفت: چيزي نمي بينم. در نوشتن نيز مشكل داشت و ساده ترين علائم كتاب بنويسيم را نمي توانست، بنويسد. او رياضي را درك نمي كرد. به طور كلي او دچار اختلالات يادگيري يا ديسلكسي بود. در گوش دادن، صحبت كردن، خواندن، نوشتن، استدلال كردن و درك كردن مشكل داشت. با بررسي هايي كه انجام دادم از نظر فيزيكي و هوش كاملاً سالم و عادي بود ولي در يادگيري بسيار مشكل داشت. براي حل اختلالات يادگيري و رفتاري او نياز به روش تدريس مناسب و خاص بود.

                پس از مطالعه و بررسي فراوان، روش هاي ويژه اي را براي بهبود وضعيت او به كار بستم. راه حل هاي مختلف را آزمايش كردم. بهترين راه اين بود كه نوآوري هاي آموزشي را به كار ببرم و با استفاده از فناوري نو اختلالات يادگيري سمانه را حل كنم. بنابراين از روش IT استفاده كردم.

                با تلاش فراوان توانستم به نتيجه مطلوب برسم. به طوري كه پيشرفت سمانه بسيار چشمگير بود. او نه تنها در درس رياضي و بخوانيم پيشرفت بسيار زيادي داشت بلكه مشكلات رفتاري او نيز به كلي رفع گرديد و همانند ساير دانش آموزان در فعاليت هاي كلاسي شركت مي كرد.

                نتيجه اي كه در نهايت به دست آمد اين بود كه: توانستم اختلالات يادگيري (ديسلكسي ) سمانه را با كمك تدريس مبتني بر IT حل كنم و از او دانش آموزي فعال و علاقمند بسازم. علاوه بر آن پيشرفت تحصيلي و علاقمندي ساير دانش آموزان نيز با اين روش ميسر شد و كلاسي سرشار از شادي و نشاط مهيا نمودم. موفقيت تحصيلي، علاقمندي و سرزندگي سمانه و ساير دانش آموزان نشان دهنده موفق بودن اين طرح مي باشد.

مقدمه

توجه به اهميت آموزش در دوران اوليه زندگي، پرداختن به پژوهش هاي علمي در برنامه هاي درسي دبستان امري كاملاً آشكار است. در دوران كودكي ساختار شخصيتي و رفتاري انسان بنيان گذاشته مي شود و اين دوران بسيار سرنوشت ساز است. امروزه به دليل آن كه كودكان پيوسته در معرض هجوم انواع رسانه ها و فناوري ها قرار دارند، لازم است فعاليت هاي يادگيري در روش هاي جديد، متفاوت و مهيج در آموزش و پرورش ارائه شود. استفاده از رايانه به عنوان ابزار آموزشي مفيد در مدارس ابتدايي براي جستجوگري در شبكه جهاني به منظور كمك به دانش آموزان ابتدايي است. استفاده از اين فناوري كلاس هاي دوره ابتدايي را از شادي و هيجان بيش تري برخوردار مي كند.

                رايانه به دانش آموزان اين دوره كمك مي كند جزئيات دروس و مطالب كتاب را به خوبي فرا بگيرند. آموزش علوم، رياضي و قرآن و..... از طريق رايانه و گفتگوهاي رايانه اي و جلسات الكترونيك، به برنامه ريزي درسي و فعاليت هاي ديگر كلاسي، كمك زيادي مي كند.

اطلاعات جديد و فناوري ارتباطات به طور قابل ملاحظه اي يادگيري دانش آموزان را بهبود مي بخشد و رايج ترين شيوه هاي دستيابي دانش آموزان به اطلاعات و دانش مورد نياز آن ها را تحت تأثير قرار مي دهد.

اينترنت و ساير اشکال فناوري اطلاعات و ارتباطات ICT

(Information & Communication Technology) تغييرات عمده اي در تمرين آموزش عملي و يادگيري در كشورهاي توسعه يافته ايجاد کرده است. معلمان و دانش آموزان در سراسر جهان مي توانند ازطريق اينترنت به راحتي متن ، صدا و تصوير را به يکديگر ارسال کنند. اقدامات دولت انگليس مانند ايجاد شبکه ملي يادگيري بيانگر آن است که معلمان بايد به سرعت به سمت فعاليت هاي اينترنتي و درس هاي مبتني بر شبکه در مدارس حرکت کنند. در ديگر کشورها نيز دولت ها چنين پيشرفت هايي را تشويق مي کنند.

تحقيقات نشان داده است كه استفاده از  IT به دانش آموز فرصت تسلط بر فناوري و خودراهبري مي دهد. معلم با تغيير نقش خود از انتقال دهنده به تسهيل كننده مي تواند به ارايه محتواي اطلاعات به دانش آموز بپردازد و از طرف ديگر فعاليت هاي يادگيرنده را كه نتيجه آن يادگيري است تسهيل كند. لازمه ايفاي چنين نقشي وجود معلمان توانمند در زمينه موضوع هاي مورد تدريس و كاربرد  ITاست.

معلم با استفاده از فناوري در كلاس درس مي تواند اين شرايط را فراهم كند:

1.             ايجاد تجارب يادگيري غيرمستقيم؛

2.             ايجاد ارتباط دقيق؛

3.             ايجاد علاقه به يادگيري؛

4.             افزايش امكانات يادگيري.

معلم مي تواند دانش آموزان را ارزشيابي كند، اطلاعات لازم را جمع آوري كرده و بازخوردهاي مناسب را به دانش آموزان ارائه كند. متأسفانه روشهاي تدريس به كمك  IT فراگير نيست. بيش تر در قالب جشنواره ها و مسابقات و برخي به صورت موردي استفاده مي شود.

در اين طرح اقدام پژوهي به بررسي كاربست فناوري اطلاعات (IT) در حل مشكلات يادگيري سمانه پرداخته شده است. لازم به ذكر است كه اين روش براي اولين بار در پايه اول ابتدايي به كار گرفته شده است.

دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: چگونه توانستم با روش تدريس مبتني بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيري سمانه ( دانش آموز پایه اول ابتدایی ) را حل كنم؟

مطالب مرتبط

چگونه توانستم با روش تدريس مبتني بر فناوری اطلاعات ( IT ) اختلالات يادگيري سمانه ( دانش آموز پای


بررسی زندگی پرندگان آبی

بررسی و آشنایی با نرم افزارهاي برنامه ريزي و تعميرات و نگهداري PM

بررسي تأثير ناكامي در ميزان پرخاشگري بين دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي شهرستان قروه

بررسي ارتباط میان روش های پرورش فرزند و سلامت عمومي در بين نوجوانان – همراه با نمونه موردی

بررسی تاریخچه و معماری اهرام مصر

بررسی انواع تهدیدات و مشکلات زیست محیطی

بررسی تاریخچه و اقسام و کاشت و پرورش برنج

بررسی جایگاه و اهمیت استقلال قضايي در نظام حقوقي اسلام و شاخص های استقلال قضایی

بررسی ويژگي‌هاي فرهنگي ايل عشاير قوم بختياري

بررسی جامع اصل عدم مداخله حقوق بشر

اقدام پژوهی: پیشگیری از رفتارهای نادرست و نامطلوب دانش آموزان در کلاس

اقدام پژوهی: چگونه مي توانم پرخاشگري را در محمد برطرف سازم ؟

اقدام پژوهی: چگونه افت تحصیلی مسلم، دانش آموز پایه دوم راهنمایی را کاهش دادم

اقدام پژوهی: چگونه می توانم علاقه دانش آموزان مدرسه ی را جهت شرکت در نماز جماعت مدرسه افزایش دهم

اقدام پژوهی: • حل مشکل روخوانی دانش آموز پایه پنجم

اقدام پژوهی: بررسی مشکلات رفتاری و اخلاقـــی دانش آموزان و راهکارهای برطـــرف نمودن آنها

اقدام پژوهی: بررسي نقش مشاركتي دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طريق شوراي دانش آموزي

اقدام پژوهی: چگونه توانستم علل مدرسه گریزی حسین را کاهش دهم

اقدام پژوهی: چگونه می توانم با استفاده از مواد زاید و بدون استفاده در ساعت هنر خلاقیت را در دانش

اقدام پژوهی: چگونه توانستم مشکل کم رویی و عدم اعتماد به نفس را در شبنم حل نمایم