بررسي خوشنويسي و ابزار آن و بررسي سير تکاملى خوشنوسى در ايران|بهترین وب سایت کتاب،مقاله-floating

بررسي خوشنويسي و ابزار آن و بررسي سير تکاملى خوشنوسى در ايران

دانلود بهترین فایل بررسي خوشنويسي و ابزار آن و بررسي سير تکاملى خوشنوسى در ايران
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
بررسي خوشنويسي و ابزار آن و بررسي سير تکاملى خوشنوسى در ايران

بررسي-خوشنويسي-و-ابزار-آن-و-بررسي-سير-تکاملى-خوشنوسى-در-ايران

دو سطري در خشنويسي

خط شکل مکتوب کلام است و انتقال مفاهيم به شکل عينى ماهيت اصلى خط و خوشنويسى است. خوشنويسى يکى از هنرهاى اصيل و سنتى کشور است. قرن‌هاست اين هنر به‌عنوان پررونق‌ترين و جلوه‌سازترين شاخه هنر زيباى ايرانى شناخته شده است و يکى از ابعاد فرهنگ اصيل ايرانى را بوجود آورده است. خوشنويسى والاترين منزلت را در ميان هنرهاى اسلامى دارد و يکى از تعاريف خوشنويسى در متون اسلامى اين است: خوشنويسى هندسهٔ روحانى لغاتى است که به‌ وسيلهٔ ابزار مادى تجسم مى‌يابد

سير تکاملى خوشنوسى در ايران

 

طبق آنچه که در رسالات و کتب مؤلفان مشهور بعد از اسلام آمده، اولين شخصى که خط نوشت مرا مر ابن مرّه از شبه جزيرهٔ عربستان بود و اولين کسى که در صدر اسلام قرآن نوشت و به حسن خط شهرت داشت خالد ابن ابوهياج بود که براى عمر بن عبدالعزيز قرآنى با زر نوشت. بعد از آن‌که کوفه به‌صورت شهر بزرگى درآمد، خط کوفى در اين شهر رواج يافت و رونق گرفت و به خط کوفى شهرت يافت. قديمى‌ترين قرآن به خط کوفى متعلق به اواخر قرن سوم هجرى است. بعداً نسخ در کتابت قرآن بجاى خط کوفى بکار رفت و در قرن بعد خطوط ديگرى توسط خوشنويسان ايرانى پديد آمد و تا مدت‌ها بعد از تکوين خط‌ هاى عربي، خوشنويسى مقامى والاتر و بالاتر از نقاشى داشت. خطى که در قرون اسلامى در ايران رواج داشته و به آن خوشنويسى مى‌کرده‌اند و امروزه نيز خطى رسمى است، در اصل از الفباى عربى مى‌باشد. عرب‌ها پيش از اسلام بر اثر ارتباط با اقوام متمدن‌تر با خط و زبان نبطى و سريانى آشنا شده بودند و از هر يک از اين دو خط استفاده مى‌کردند. خط‌‌هاى نبطى و سريانى از خطوط سامى بود و تقليد آن براى عرب‌ها امکان‌پذير. خط اولى منشأ خط نسخ شد و دومى اصلى خطّ کوفى است. بعد از اسلام ظاهراً هر دو خط به‌کار مى‌رفته است. خط نسخ بيشتر براى تحرير نامه‌ها و خط کوفى براى کتابت مصحف‌ها، کتيبه‌ها و سکه‌ها استفاده مى‌شد. از اواخر دورهٔ امويان و اوايل عباسيان قلمرو خط عربى وسعت يافت و به‌تدريج در ايران ومصر و شمال آفريقا انتشار و رواج يافت و کم‌کم از دو خط مذکور اقلام ديگرى پديد آمد. قبل از اسلام در ايران انواع خط از جمله خط ميخي، پهلوى و اوستايى رايج بود و حتى از آثار برجاى مانده چنين برمى‌آيد که ايرانيان در نوشتن آنها هماهنگى و ضوابط خاصى داشته‌اند. اما با پذيرش اسلام توسط ايرانيان، خط و زبان قرآنى رواج يافت. در آخر قرن سوم و اوايل قرن چهارم هجري، شخصى به نام ابن مقلد بيضاوى شيرازي، وزير مقتدر خليفهٔ عباسى و برادرش ابوعبدا... حسن به هرج و مرج در اقلام گوناگون پايان دادند و با تکميل اقلام موجود (چهارده نوع) و هندسى کردن ابعاد حروف و تعيين اساس قواعد دوازده‌گانه در خط، خوشنويسى را تحت ضابطه در آوردند و پايهٔ خطوط را بر سطح و دور نهادند. خط نسخ از زمان ابن مقلد به‌ بعد به قالبى بهتر درآمد و شهرت قابل توجهى يافت. ابن مقلد قواعد خوشنويسى را به دو بخش تقسيم کرده است: حسن تشکيل و حسن وضع. حسن تشکيل قاعدهٔ اصول و نسبت از آن پديد مى‌آيد و ديگرى حسن وضع که قواعد ترکيب و کرسى از آن استفاده مى‌شود.            

بعد از ابن مقلد خطاطان ديگر نيز به‌تدريج اين اصول را بسط دادند. اين قواعد عبارتند از:             

  قاعدهٔ اصول: قوت، ضعف، سطح، دور، صعود، نزول، سواد، بياض، ارسال. يعنى حسن نگارش حروف و استحکام آنها از جهات مذکور.  

  قاعدهٔ نسبت يا تناسب: يعنى حروف و شکل‌هاى مشابه هم، در همهٔ موارد به يک اندازه باشند.               

  قاعدهٔ ترکيب: يعنى آميزش هماهنگ و دلپذير حروف، کلمات، جمله‌ها و سطرها با يکديگر به ‌گونه‌اى که از حسن ترکيب برخوردار باشد.          

  قاعدهٔ کرسى: يعنى نوشتن با توجه به خط کرسى انجام شود.            

دو اصطلاح صفا و شأن صفت خطى است که به مرحلهٔ کمال رسيده باشد. صفا حالتى است که طبع را شاد و چشم را روشن سازد. و شأن کيفيتى است از خط که چون پديد آيد خطاط به نگريستن در خط مجذوب شود و احساس خستگى نکند. بعد از ابن مقله، ابن بوّاب، در ضمن بکار بستن قواعد دوازده‌گانه، با سنجش حروف با ميزان نقطه، قواعدى را در خوشنويسى پيشنهاد کرد و با دقت در تراش قلم و انتخاب مرکب و نيز با ترتيب شاگردان متعدد در تکميل اقلام ثلث و نسخ و رقاع تأثيرگذار بود. طى دو قرن پس از ابن بّواب، خوشنويسى توسط خطاطان متعدد رونق گرفت؛ تا اين‌که ياقوت مستعصمى ظهور کرد و از ميان اقلام متعدد رايج شش قلم ثلث، نسخ، ريحان، محقق، توقيع و رقاع را برگزيد و در زيبا گرداندن آنها ابتکاراتى به‌خرج داد. اقلام سته به خطوط اصول نيز مشهورند.

دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: بررسي خوشنويسي و ابزار آن و بررسي سير تکاملى خوشنوسى در ايران

مطالب مرتبط

بررسي خوشنويسي و ابزار آن و بررسي سير تکاملى خوشنوسى در ايران


پاورپوینت آماده بررسی نظریه مراجع محوری کارل راجرز در روانشناسی

پاورپوینت آماده بررسی علائم و عوامل موثر بر مصرف داروهای روانگردان

پاورپوینت آماده بررسی استرس و راههاي مقابله و علائم و راه های کنترل استرس

پاورپوینت آماده بررسی نظریه های مختلف مرتبط با سنجش رضايت شغلي و ارائه راهكارهاي بهبود رضايتمندي

پاورپوینت آماده بررسی روش درمان رفتاری غرقه سازی Implosion Therapy اختلال وسواسی

پاورپوینت آماده بررسی هزینه ساخت و تولید کرکره های مفصلی

پاورپوینت آماده مديريت پروژه بررسی چرخه عمر و سازماندهی و برنامه ریزی و کنترل پروژه

پاورپوینت آماده مقايسه تطبيقي استانداردهاي PRINCE2(4th edition) و PMBOK(3th edition)

پاورپوینت آماده درس مديريت مالي 1 دانشگاه پيام نور رشته هاي حسابداري و مديريت بازرگاني

پاورپوینت آماده آموزش نرم افزار اکسل Excel – بسیار جامع و همراه با تصاویر

بررسي هوشنگ سيحون و فعاليتها و دستاوردهاي او

بررسي هنر سوزن دوزي و تاريخچه و ابزار و بازار و طرحهاي آن و مروري بر قلابدوزي

بررسي روشهاي بيوتكنولوژي در اصلاح گياهان زراعي

بررسي صنعت سنگ بري و سنگ تزئيني در ايران و جهان و بازار صادرات و واردات سنگ خام و تزئيني

بررسي سند و انواع و اقسام آن و مراجع صدور اجرائيه و مروري بر شكايت از دستور اجراء اسناد رسمي بدو

مروري بر سلامت و بهداشت وبررسي کلسيم و ويروس ايدز و ترسايي قلبي

بررسي سدهاي خاکي و انواع و طراحي آنها و مروري بر علل خرابي سدها

بررسي سفالگري و تزيين سفال و بررسي تزيينات غير لعابي

بررسي سقف بتي و عناصر متشکله آن و مروري بر ميائل ختي و توليد و اجراي سقف و قالب ‌بنديهاي مورد لز

بررسي مفهوم سرقفلي و حق کسب و پيشينه و تفاوت و احکام و ماهيت حقوقي فقهي آنها